آموزش مدیریت اشتباهات زندگی

آموزش مدیریت اشتباهات زندگی

همه افراد دچار اشتباه می شوند و خطا و اشتباه می کنند که گاهی دانسته و گاهی هم نادانسته اسیر خطاها می‌شویم . در هر حال ، اگر حواسمان را بیشتر جمع کنیم ، آگاه‌تر شویم و بدانیم که اشتباهات چه درس‌هایی به ما می‌دهند ، درصد خطاهای آگاهانه و ناآگاهانه‌مان در زندگی کمتر و کمتر می‌شود . در این مقاله می‌خواهیم با توجه به نظرات و توصیه‌های افراد متخصص و کارشناس از درس‌هایی برایتان بگوییم که اشتباهات زندگی به ما می‌دهند .

اشتباهات گاهی اجتناب‌ناپذیرند

ما اشتباه می‌کنیم ، همگی‌مان . ذات جهان به‌گونه‌ای است که اشتباه‌نکردن را ممکن نمی‌کند . دنیا پیوسته در حال تغییر است و آدم‌ها برای شناخت آن مدام در تکاپو هستند . در چنین حالتی ، معلوم است که نمی‌توانیم از خطا و اشتباه دور باشیم . به عبارت دقیق‌تر ، اگر دنیا ثابت و بی‌تغییر می‌بود ، امکان اینکه در مواجهه با آن اسیر اشتباهات تکراری یا جدید نشویم بسیار بیشتر می‌شد . منتها دنیا ثابت نیست و مدام تغییر می‌کند و چیزهای جدیدی به ما نشان می‌دهد .

 طبیعت ، فرهنگ ، جوامع و حتی بدن‌هایمان مدام در تکاپو و تغییرند ؛ پس با پذیرش تغییر می‌توانیم قبول کنیم اشتباه بخشی از زندگی‌مان روی این کره خاکی است . البته منظورمان این نیست که خطاکردن لایق مدال طلاست ، خیر ، به‌هیچ‌وجه . حرفمان این است که در چنین دنیایی اشتباه پیش می‌آید .

باید به فکر راه‌هایی باشیم که ما را در مواجهه با دنیا کم‌اشتباه‌تر می‌کند و شیوه رویارویی با مشکلات و مدیریت‌کردن خطاها را به ما نشان می‌دهد . یکی از کارهای مهمی که می‌توانیم انجام بدهیم مرور گذشته‌ها و اشتباهاتی است که قبلا رخ داده‌اند . چیزهای زیادی را می‌توان از اشتباهات گذشته آموخت . در ادامه ، با آنها بیشتر آشنا می‌شوید .

اشتباهات چه درس‌هایی به ما می‌دهند ؟

شاید گمان کنید درس‌گرفتن از اشتباهات موضوعی کلیشه‌ای است و حتی شاید اشاره به کلیشه‌ای‌بودن این موضوع را هم کلیشه‌ای بدانید (کمی پیچیده شد!) . منتها اگر با تمام وجود قبول کنیم که از اشتباهات و خطاهای قبلی‌مان می‌توانیم درس بگیریم ، دیگر کلیشه معنا نخواهد داشت . چه درس‌هایی ؟ اجازه بدهید برایتان بگوییم :

۱. متوجه نکاتی تازه در زندگی می‌شویم

گاهی اشتباه می‌کنیم . چرا ؟‌ چون چیزهایی هست که هنوز نمی‌دانیم . بعد از اشتباه‌کردن است که متوجه نکاتی تازه می‌شویم و چیزهای جدید یاد می‌گیرم . این ارزشمند است . رسیدن به نگاهی که از درک عمیق یک تجربه حاصل شده است ارزش دارد ، خیلی هم ارزش دارد . همه‌چیز را که نمی‌دانیم و بلد نیستیم ؛ پس باید در زندگی ، به شکل و شیوه‌ای برسیم به یادگیری تجربه‌ها و نکات مختلف .

 ۲. یاد می‌گیریم که همه‌فن‌حریف نیستیم

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای اشتباه‌کردن این است که می‌فهمیم در زندگی بخش‌ها و ابعادی وجود دارد که ما در آنها ضعیف هستیم . واقف‌شدن به ضعف‌ها و پذیرش اینکه همه‌فن‌حریف نیستیم بسیار مهم است .

تصور نابالغانه‌ای است که احساس کنیم همه‌چیز را می‌دانیم . اشتباهات به ما نشان می‌دهند نقاط ضعف برای همه آدم‌ها وجود دارد . چاره چیست ؟ چاره این است که به حرف‌ها و گفته‌های خوب دیگران گوش بدهیم و اگر می‌بینیم کسی توصیه یا راهکاری هوشمندانه به ما ارائه می‌دهد با آغوش باز پذیرایش باشیم . ما لایق بهترین‌ها هستیم . با گرفتن توصیه‌های درست و بازکردن ذهن برای جبران اشتباهات ، به بهترین‌ها هم می‌رسیم ..

 ۳. دیگران مسئول چالش‌ها و نارضایتی‌های ما نیستند

تا زمانی که کوچک و کودک هستیم ، دیگران از ما مراقبت می‌کنند و هوایمان را دارند . منتها وقتی بزرگ می‌شویم ، ماجرا فرق می‌کند . خودمان باید فرمان را در دست بگیریم و به‌سمت مسیرهای درست برویم . هیچ‌کس مسئول شادی و خوشبختی ما نیست . این چیزی است که حساب‌کردنِ بیش‌ازحد روی آدم‌های دیگر به ما یاد می‌دهد .

قبول کنید از هر نظر ، چه مادی و چه معنوی ، خودمان باید سرپرست خودمان باشیم . سرمایه‌گذاری روی دیگران برای دریافت منافع مالی و عاطفی کار اشتباهی است . هیچ‌کس به‌جز خودمان نمی‌تواند خوشبختمان کند . این دیدگاه می‌تواند درس و نتیجۀ توقع‌داشتن از دیگران باشد . توقع‌داشتن اشتباه است . اگر آن را کنار بگذارید ، آرامش به وجودتان سلام خواهد کرد و در ضمن ، شور و اشتیاقی شیرین برای تلاش و ساختن زندگی در شما جان می‌گیرد .

۴. با افراد خوب معاشرت کنیم و زمان را برای ارتباطات بی‌فایده هدر ندهیم

مهم است که با چه کسانی دوست هستیم . دوستان و اطرافیان روی نگاهمان به زندگی اثرات فوق‌العاده‌ای می‌گذارند . ارتباط با آدم‌های بی‌انگیزه ، منفی‌باف و کسانی که رفتارهای سمی و نادرست دارند ما را به‌سمت دره‌ای از ناکامی‌ها پرتاب خواهد کرد .

بسیاری از آدم‌های باتجربه معتقدند یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که از اشتباهات خود گرفته‌اند همین بوده است : با آدم‌های نامناسب ارتباط نداشته باشیم و در انتخاب دوست و معاشران دقت کنیم . آدم‌های ارزشمند زندگی‌مان را شادتر می‌کنند و به ما انگیزه‌ای برای بهترشدن می‌دهند .

 ۵. عشق شبیه فیلم‌ها نیست و برای رسیدن به آن به ساختن رابطه نیاز است

بسیاری از ما در برقراری ارتباطات عاشقانه دچار مشکل و اشتباهات مختلف هستیم . نباید فراموش کنیم عشق رابطه‌ای دوسویه است و برای شکل‌گیری و دوام به تلاشی دوسویه هم نیاز دارد . عشق شبیه فیلم‌های رؤیایی نیست ؛ قرار نیست یک نفر در زندگی‌مان پیدا شود و ما را بی‌دریغ و ربات‌گونه دوست داشته باشد .

برای زیستن و همراهی عاشقانه با فردی دیگر باید او را درک کنیم و بتوانیم ارتباطی سالم و مؤثر با یکدیگر داشته باشیم . کارشناسان و آدم‌های باتجربه معتقدند یکی از مهم‌ترین درس‌هایی که اشتباهات در حوزه عشق‌وعاشقی به ما می‌دهند پذیرش همین است که عشق یعنی ساختن رابطه‌ای مؤثر .

 ۶. زندگی کوتاه‌تر از آن است که فکر می‌کنیم

اشتباهات زندگی خودمان و آدم‌های دیگر می‌توانند درس مهم دیگری هم به ما بدهند : زندگی کوتاه است . بسیاری از کارشناسان و باتجربه‌ها مدام به ما گوشزد می‌کنند وارد مسیری نشویم که آنها قبلا پیموده‌اند . آنها به ما می‌گویند زندگی کوتاه است . باید قدر لحظه را بدانیم . اگر به این گفته‌ها برسیم و آنها را آویزه گوش کنیم ، به‌طور قطع زندگی را جانانه‌تر خواهیم زیست .

 ۷. رسیدن به هدف بعد از سختی‌کشیدن شیرین است

تلاش‌کردن و صرف زمان و انرژی برای اهداف ارزشمند و گام‌برداشتن در مسیرهای سخت نتایج شیرینی به‌ همراه خواهد داشت . این را ما نمی‌گوییم ، تمام افراد موفقی می‌گویند که روزی به خودشان آمده‌اند و فهمیده‌اند که نتیجۀ تنبلی و ترس چیزی جز سستی و کاهلی نیست و باید شیرینیِ رسیدن را با قدم‌زدن در سخت‌ترین مسیرها حس کرد .

 ۸. گام‌های کوچک نتایج بزرگ به همراه دارند

یکی از اشتباهات بزرگ بسیاری از ما این است که گمان می‌کنیم برای موفق‌شدن به پول زیاد ، استعداد شگفت‌انگیز ، و اقدامات بزرگ و کلان نیاز است . نه! این‌‌طور نیست. کافی است بدانیم تغییرات و گام‌های کوچک اما مداوم می‌توانند راهمان را به‌سمت تغییرات بزرگ باز کنند. برنامه‌ریزی و تلاش حتی در ابعادی کوچک هم زندگی‌مان را از این رو به آن رو می‌کند .

 ۹. ارزش خانواده بسیار بیشتر از آن است که فکر می‌کنیم

یکی از مهم‌ترین اشتباهات در زندگی بی‌توجهی به ارزش خانواده است . خانواده چیست ؟ آدم‌هایی که سرنوشت و طبیعت ، ما را با آنها در یک گروه قرار داده است . این هم‌گروهی‌ها ارزش عشق و همراهی‌مان را دارند . بسیاری از آدم‌ها اعتراف می‌کنند که یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات زندگی‌شان نداشتن روابط خوب با اعضای خانواده‌شان بوده است . تلاش برای ساختن روابط در بستر امن خانواده موفقیت و آرامش برایمان به همراه می‌آورد .

 ۱۰. با فکر جلو برویم و به هیچ‌کس کورکورانه اعتماد نکنیم

یکی از مهم‌ترین اشتباهاتی که آدم‌ها مرتکب می‌شوند اعتماد‌کردن بیش‌‌ازحد به دیگران است . اعتمادکردن به کسی که از حسن‌نیت و درستی رفتار و گفتارش مطمئن نیستیم پشیمانی می‌آورد . بزرگان و باتجربه‌ها همیشه توصیه می‌کنند با فکر در هر کاری جلو برویم و اعتماد صددرصد به دیگران را کنار بگذاریم . تحلیل موقعیت‌ها و سنجش هر توصیه و پیشنهاد را نباید فراموش کنیم .

 گام‌هایی که باید برای تبدیل اشتباهات به درس‌‌های مهم بیاموزیم

تا اینجا از درس‌هایی گفتیم که آدم‌های مختلف درباره اشتباهات زندگی می‌گویند . منتها چطور و با چه الگویی می‌توانیم از این درس‌ها عبرت بگیریم و شکست را پُلی برای پیروزی کنیم ؟ به گام‌های زیر دقت کنید :

 خطاها و اشتباهاتمان را بپذیریم و سعی نکنیم زمین‌وزمان را مقصر ناکامی‌هایمان بدانیم ؛

از خودمان بپرسیم دلیل و ریشه اشتباهمان چه بوده و در موقعیتی مشابه در آینده چه باید بکنیم ؛

بعد از آگاهی از ریشه اشتباهات و کشف راه‌های درست ، برنامه‌ای عملی برای تکرارنشدن خطاها در آینده طرح کنیم ؛

عواقب تکرار اشتباهاتمان را به خود گوشزد کنیم تا با علم به آنها دیگر در ورطه تکرارشان نیفتیم .