قبل از اینکه آریانا هافینگتون بتواند Huffington Post را راه اندازی کند ، 36 ناشر کتاب دوم او را رد کرده بودند . قبل از اینکه والت دیزنی، سرزمین دیزنی یا دیزنی لند را احداث کند ، به او گفته بودند که خلاقیت ندارد . اولین شرکت بیل گیتس ، محصولاتی داشت که کار نمی کرد و کاملا یک فاجعه بود .

هیچ کس نمی خواهد در زندگی خود با شکست مواجه شود ؛ اما حتی موفق ترین و باهوش ترین افراد هم در زندگی کاری خود با چالش هایی روبرو بوده اند . زندگی پر از فراز و نشیب است . اکثر ما انسان ها در فاصله ی میان دستاوردها و اشتباه هایمان قرار داریم و با آنها دست و پنجه نرم می کنیم .

برخی اشتباهات بزرگ تر هستند ؛ خراب کردن جلسه های معرفی یا از دست دادن یک فروش عمده در یک فرصت کسب و کاری فوق العاده اصلا خوشایند نیست ، اما به خوبی می دانید که توانایی بازگشت دوباره و از سر گرفتن کار را خواهید داشت . گاهی اوقات نیز چیزهایی را از دست می دهید که حقیقتا بزرگ هستند . برخی از شکست ها به گونه ای هستند که تمامی کسب و کاری که برای آن تلاش کرده اید را با خطر نابودی مواجه می کنند . اما بعد از آن چه خواهد شد ؟

تنها کافیست که دچار یاس نشوید . همه ی افراد با شکست های کوچک و بزرگ مواجه می شوند ، اما مساله ی مهم این است که چگونه با آن روبرو شوید و دوباره روی پاهای خود بایستید . ترحم و از خود بیزاری هیچ فایده ای ندارد ، علاوه بر این ، وانمود کردن به اینکه هیچ اتفاقی نیفتاده نیز نمی تواند اوضاع را تغییر دهد .

این 6 استراتژی به شما کمک می کند تا از شکست های خود درس بگیرید و از تجربه ی آن به نفع خود و بازگشت در مسیر موفقیت استفاده کنید ؛ با یوکن همراه شوید :

1. قبول کنید که شکست نیز بخشی از زندگی است .

شکست های خود را با آغوش باز پذیرا باشید . سعی نکنید که آنها را مخفی نگه دارید . شکست ها به خودی خود اصلاح نمی شوند . باید برای آن تلاش کنید ؛ بنابراین ، نادیده گرفتن آن تنها باعث عمیق تر شدن مشکلات می شود .

به یاد داشته باشید که شکست ، یکی از اساسی ترین شرایط زندگی بشر است و در واقع یک چشم انداز به آینده ای درخشان تر محسوب می شود . شدت برخی از شکست ها اجتناب ناپذیر است .

بسیاری از افراد موفق در سراسر تاریخ ، شکست ها و دستاوردهای چشمگیری را تجربه کرده اند ؛ از توماس ادیسون و آلبرت انیشتین گرفته تا اوپرا وینفری و استیو جابز . چیزیکه این افراد را متمایز می کند ، نحوه ی به کار گیری این شکست ها و تبدیل آن به نکات مثبت است .

2. بدانید که ناراحت بودن هیچ اشکالی ندارد .

اگر در بدترین شرایط هستید و یا با مجموعه ای از موانع دست و پنجه نرم می کنید ، قطعا احساس خستگی و ناراحتی به شما دست خواهد داد . به خودتان اجازه ی ابراز این احساسات را بدهید . به جای اینکه خشم ، اضطراب و رنجش خود را نادیده بگیرید ، سعی کنید که با آزاد کردن آن ، از فشاری که متحمل شده اید بکاهید . فریاد بزنید ، پاهایتان را بکوبید و خنده های عصبی خود را آزاد کنید . کمی بدوید یا قم بزنید تا ذهنتان را پاک کنید .

کمی با خودتان خلوت کنید و اجازه دهید که این احساسات خارج شوند ، در غیر اینصورت هرگز فرصت بروز نخواهند داست . سپس به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهید .

3. به فراخور آموزه هایتان رفتار کنید .

شما باید کاملا با خودتان صادق باشید . دقیقا چه اتفاقی افتاده است ؟ کجای کار را اشتباه کرده اید و چرا ؟ از شکست های خود درس بگیرید تا از شکست های بزرگ تر آینده ممانعت کنید ؛ که همان تکرار اشتباه است .

برای روبرو شدن با شکست باید این سوالات را از خود برسید :

  • از این شرایط چه چیزهایی را یاد گرفتم ؟
  • سه نکته ی مثبت این شکست چه بوده است ؟
  • این تجربه از چه طریقی می تواند شخصیت من به عنوان انسان را رشد دهد ؟

این تمرین به شما کمک می کند که فرصت های جدیدی را تشخیص دهید که از شکست خوردن بر می خیزند .

4. مالکیت شکست را به عهده بگیرید و تقصیر را به گردن دیگران نیندازید .

اگر کاملا با خودتان صادق بوده و از تجربیات آن بهره مند شده اید ، هنوز هم باید مالکیت آن اشتباه را به عهده بگیرید .

پذیرفتن مسئولیت اشتباه ، به دیگران نشان می دهد که قابل اتکا هستید . قرار دادن شکست در مرکزیت ماجرا ، باعث می شود که اعتماد دیگران به شما بازگردانده شود . بدین ترتیب ، در صورتیکه بار دیگر تلاش کنید هم از حمایت آنها برخوردار خواهید بود .

5. تعریف شکست را برای خود مشخص کنید .

تعریف خودتان از شکست را مشخص کنید و اهدافتان را بار دیگر تعیین کنید . این شاید همان فرصتی است که برای تبدیل کردن رویاها به واقعیت به آن نیاز داشته اید . ممکن است که حتی خود را در یک مسیر هیجان انگیز تر بیابید .

در نظر داشته باشید که این شکست ، بخشی از یک آموزه ی بزرگ تر و تجربه ی ارزشمند تر است که در غیر اینصورت به آن دست نمی یافتید ؛ بدین ترتیب می توانید چشم انداز منفی این شکست را دوباره تعریف کنید .

رابرت اسپادینگر از Pick the Brian، لیستی از حقایقی را در اختیار دارد که در تعریف دوباره ی شکست به شما کمک می کند . او معتقد است :

  • شکست به شما نشان می دهد که رویکردی که اتخاذ کرده بودید ، احتمالا شما را به موقعیت مورد نظر نمی رسانده و اینکه گزینه های بیشتری برای انتخاب وجود دارد .
  • هر زمان که شکست می خورید ، ترس شما از شکست کمتر می شود و همین امر باعث می شود که چالش های بزرگ تر را به جان بخرید .
  • فرقی نمی کند که تا به حال چند بار شکست خورده اید ، تا زمانی که تسلیم نمی شوید ، یک شکست خورده محسوب نمی شوید .

6. کار را آغاز کنید و به حرکت خود ادامه دهید .

این مرحله، بزرگ ترین آزمون برای این است که بدانید آیا حقیقتا به شرایط گذشته بازگشته اید یا خیر . برای برطرف کردن مشکل ، چه راه حلی دارید ؟ چطور می توانید مسیر را منحرف کنید تا به دیگران صدمه نزنید ؟ چطور می توانید همه چیز را به حالت اول برگردانید ؟

با اشتباهات خود کنار بیایید و به سمت مرحله ی بعدی حرکت کنید . پروژه ی بعدی خود را آغاز کنید ، به دنبال کسب و کارهای جدید باشید . فراموش نکنید که درس هایی که به سختی فرا گرفته اید ، همیشه همراه شما خواهند بود . به یاد داشته باشید که قوی تر و انعطاف پذیر تر از گذشته ظاهر خواهید شد .